Recenze Onyx Boox Nova Air C: barva E Ink na ambiciózním tabletu

Někdo používá heřmánkový čaj, jiný dechová cvičení, ale pro mě je nejspolehlivější taktikou, jak rychle usnout, vyhýbat se obrazovkám před spaním. Přesto to ve skutečnosti vyžaduje určitou kreativitu, pokud chci držet krok se zprávami online. Můj současný systém zahrnuje ukládání článků do aplikace Instapaper pro čtení později, který mi každý večer posílá denní přehled do mého Kindle. Je to ale otřepaný přístup, kdy články často nejsou správně naformátovány a někdy se vůbec nezobrazují.

Mohl bych přejít na Kobo, který nabízí nativní integrace s konkurenční aplikací Pocket pro pozdější čteníale Onyx Boox Nova Air C nabízí mnohem lákavější alternativu. Na rozdíl od Kindle nebo Kobo je jeho E Ink displej schopen zobrazovat barvy a běží na něm upravená verze Androidu, která vám umožňuje stahovat a spouštět různé aplikace, které jdou daleko za hranice čtení elektronických knih. Otevírá dveře mnoha aplikacím pro pozdější čtení, stejně jako plnohodnotným textovým procesorům a softwaru pro psaní poznámek třetích stran. Obsahuje dokonce stylus pro ručně psané poznámky.

V 420 dolarů, je to drahé ve srovnání s Amazon’s Kindles, které často stojí hluboko pod hranicí 200 dolarů. Ale tato cena vás přiblíží k tabletu s plnohodnotným Androidem než k elektronické čtečce. Je jen škoda, že celkový balíček plně nesplňuje slib.

Onyx Boox Nova Air C je nenáročné zařízení s velkými rámečky kolem 7,8palcové obrazovky a obecně plastovou konstrukcí. Tlačítko napájení je vlevo nahoře, zatímco port USB-C je dole vedle dvojice reproduktorů směřujících dolů. Jsou zhruba tak špatné, jak jsem je čekal, ale je to lepší než nic. (Amazon’s Kindles je nezahrnuje léta.) Interně Nova Air C pohání procesor Qualcomm Snapdragon 662 s 3 GB RAM a 32 GB úložiště.

Hlavním lákadlem je zde barevný E Ink displej. Nova Air C je vybavena obrazovkou Kaleido Plus E Ink, která využívá vrstvu barevného filtru na typičtějším panelu E Ink a nabízí 4 096 barev. Tento přístup má několik zjevných nevýhod. Pro začátek, obrazovka nemůže zobrazovat barevný obsah se stejným rozlišením jako černobílá, takže zatímco displej dosahuje černobílého rozlišení 1404 x 1872 (300 ppi), je při zobrazení barev omezen na mizerných 468 x 624 (100 ppi). A i tak jsou barvy mnohem tlumenější, než jaké byste získali dokonce i z levného LCD panelu, jehož rozsah barev lze počítat na miliony – nikoli tisíce. Můj bývalý kolega Sam Byford popsal barvy na podobném Kaleido vybaveném Barva PocketBook jako „noviny, které během několika dní vybledly“, což působilo jako velmi výstižný popis Nova Air C.

Obálky knih (zde zobrazené v aplikaci Kindle) těží z přidané barvy.

Obrazovka může bojovat se složitými barevnými obrázky.

A přesto je i základní barva lepší než žádná barva. Barvy Nova Air C mohou vypadat vybledlé a mají nízké rozlišení, ale podstata obrazu zůstává – na rozdíl od Kindle, kde barevné snímky vypadají rozbité. Skoro bych přirovnal použití obrazovky Kaleido ke sledování cizího filmu s titulky; unikne vám spousta jemnosti, ale stále můžete v podstatě pochopit, na co se díváte.

Krátce jsem zkoušel sledovat video na obrazovce Nova Air C přes YouTube, ale nedoporučoval bych to. Obsah vypadá neuvěřitelně trhaně díky nízké obnovovací frekvenci obrazovky, barvy vypadají vybledlé a je zde obrovské množství duchů. Vidíte, co se děje, v malíčku, ale raději bych se na video podíval doslova na jakékoli jiné obrazovce.

Navzdory barvě si tablet zachovává výhody E Ink displeje. Neměl jsem problém číst Nova Air C na jasném slunci a s malým posílením funkce osvětlení obrazovky jsem jej mohl číst i při slabém osvětlení před spaním bez únavy očí. Výdrž baterie je také působivá jako u jakékoli jiné elektronické čtečky. Tablet používám zapnutý a vypnutý už větší část dvou měsíců a jeho baterie je stále na 55 procentech.

To znamená, že součástí tohoto působivého života bude pravděpodobně agresivní nastavení správy napájení Nova Air C, které ve výchozím nastavení znamená, že se tablet zcela vypne, pokud jej nepoužíváte pouze 15 minut. To může znamenat čekání přibližně 27 sekund, než se tablet spustí pokaždé, když jej chcete použít. Navrhoval bych upravit “Časový limit vypnutí” v nastavení na jeden nebo dokonce dva dny, což umožní notebooku probudit se za pár sekund, když jej budete chtít používat. Ale buďte připraveni obětovat trochu výdrže baterie pro toto zvýšení odezvy.

Psaní poznámek je s vestavěnou aplikací hračkou.

Zavedení z úplného vypnutí může chvíli trvat.

Vrcholem Onyx Boox Nova Air C je jeho vestavěná aplikace pro psaní poznámek. Ruční psaní poznámek je skvělé s přiloženým stylusem, tahy pera se na obrazovce objevují téměř okamžitě a 4 096 úrovní citlivosti na tlak, které nabízejí mnoho všestrannosti. Existuje celá řada různých stylů a barev štětců a software se může pokusit přepsat váš rukopis do psaného textu a dokonce i emotikonů.

Toto rozpoznávání postavy fungovalo v omezených případech dobře, ale potýkalo se s dlouhými pasážemi. Po napsání je snadné exportovat poznámky do souboru PDF nebo PNG pouhým naskenováním QR kódu pomocí smartphonu nebo jejich sdílením do jiné aplikace v tabletu. To vše dělá z Nova Air C skvělé zařízení pro ruční psaní poznámek.

Zkoušet používat tablet jako tradiční elektronickou čtečku je ale složitější a budete muset přeskakovat více obručí než na konkurenčních zařízeních, jako je Kindle. Ačkoli Nova Air C technicky přichází s vestavěným „Obchodem“, v praxi se zdálo, že je zaplněn převážně veřejnými díly, a nemohl jsem najít žádnou z moderních knih, o kterých jsem doufal, že si přečtu.

Zbývá vám tedy několik dalších možností. Můžete si stáhnout e-knihy odjinud na internetu a pak přeneste je do tabletua podporuje celou řadu typů souborů, včetně PDF, ePub, TXT, RTF a MOBI. Ale když jsem si skutečně zakoupil ePUB z eBooks.com a pokusil se jej načíst do Nova Air C, zjistil jsem, že nepodporuje použití v obchodě Adobe DRM. (Jediné DRM, které elektronická čtečka podporuje, je JD DRM zaměřené na Čínu.)

Naštěstí Onyx používá silně upravenou verzi Androidu 11 jako software na Nova Air C, což znamená, že nejste omezeni na používání jeho vestavěného softwaru. Většinu aplikací si můžete stáhnout a nainstalovat z Obchodu Play, jako byste používali jakýkoli jiný tablet Android, včetně aplikace Kindle od Amazonu. Nastavení Služeb Google Play na zařízení je trochu zvláštní proces, který to vyžaduje proskočit pár podivnými obručemi. Ale jakmile jsem byl nastaven, bylo relativně snadné těžit z mé již existující knihovny Kindle. Zatímco jsem tam byl, stáhl jsem si několik dalších aplikací pro Android: Instapaper pro čtení všech webových článků, které si uložím do záložek pro pozdější čtení v průběhu mého dne; Obsidián pro psaní poznámek; a komixologie pro čtení komiksů.

Je dokonale možné stáhnout a používat aplikaci Kindle spolu s dalšími aplikacemi pro Android.

V monochromatickém režimu je text pěkný a ostrý.

To je to, v co jsem doufal, že bude superschopnost Nova Air C: možnost stahovat a instalovat jakékoli aplikace pro Android, které jsem chtěl.

Dělejte si poznámky. Nova Air 2 přichází se slušnou aplikací na psaní poznámek, která velmi dobře funguje se stylusem. U psaných poznámek to však funguje méně dobře, což byste možná chtěli udělat, pokud máte klávesnici Bluetooth pro spárování s tabletem.

Místo toho jsem si stáhl aplikaci na psaní poznámek Obsidián. Fungovalo to dobře a umožňovalo mi psát poznámky mnohem rychleji, než bych je kdy mohl psát ručně. A na rozdíl od používání notebooku nebo telefonu jsem to mohl vesele dělat pozdě v noci, aniž bych se musel dívat na jasnou obrazovku. Můžete použít jakýkoli software pro zpracování textu nebo psaní poznámek, který se vám líbí – pokud má aplikaci pro Android. Je také možné stáhnout alternativní aplikace kompatibilní se stylusem, ale moje zkušenost byla trochu trefná. OneNote fungoval dobře, ale INKredible se s dotykovým perem Onyx cítil zaostalý.

Také se mi podařilo zprovoznit Instapaper s minimálními problémy. Měl jsem plný přístup ke všem svým uloženým článkům, které jsem si mohl přečíst, aniž bych musel procházet složitým procesem synchronizace, který vyžaduje integrace Kindle od Instapaperu. Komixologie fungovala dobře pro čtení komiksů, ale obrazovka byla příliš nízká v rozlišení a malá na to, aby měl pocit, že ze zážitku dostávám maximum.

Ale velmi rychle jsem se začal setkávat s problémy s těmito aplikacemi, které zjevně nikdy nebyly navrženy s ohledem na obrazovky E Ink. Aplikace na Nova Air C ovládáte kombinací klepnutí a přejetí, stejně jako na jakémkoli jiném tabletu Android. Jeho E Ink obrazovka je však mnohem méně citlivá než 60Hz LCD nebo OLED panely, které se nacházejí ve většině ostatních zařízení Android, že je těžké se v každé aplikaci „ohmatat“. Nemůžete polovičním přejetím zkontrolovat, co může udělat úplné přejetí; musíte se plně oddat a doufat, že jste to udělali správně.

Věci se cítíte mnohem lépe, když začnete k ovládání tabletu používat fyzická tlačítka, což je možné prostřednictvím Onyx’s magnetické pouzdro Nova Air. To nejen přidá ochranný kryt k tabletu, ale také obsahuje dvojici fyzických tlačítek hlasitosti, která vám mnoho aplikací pro Android zaměřených na čtení umožní přemapovat na ovládací prvky pro otáčení stránek. Pokud se chystáte vyzvednout Nova Air C, důrazně doporučuji pořídit si na něj toto pouzdro. Prodává se odděleně od tabletu za 59,99 $, což se zdá drahé vzhledem k tomu, jak je to nutné.

Volitelné pouzdro a přiložený stylus.

7,8palcová obrazovka působí jako příjemná velikost.

Do Onyx Boox Nova Air C jsem vkládal velmi velké naděje. Chtěl jsem, aby to všechno uměl: číst knihy; číst online články; a fungovat jako úložiště pro všechny mé poznámky – to vše ve formátu, který jsem mohl vesele používat pozdě v noci bez únavy očí.

A ano, dokáže absolutně všechny tyto věci. Ale čím víc jsem po tabletu žádal, tím víc jsem cítil, jak jeho E Ink obrazovka pod tlakem vrzala. Panely E Ink jsou více než dostatečně citlivé na čtení knih pomocí softwaru navrženého speciálně pro ně. Ale přidejte aplikaci navrženou pro 60Hz dotykovou obrazovku a její používání může být problém. A nabité množstvím funkcí znamená, že Nova Air C se snaží vyrovnat jednoduchému Kindle, pokud jde o to, že jej lze jednoduše otevřít a okamžitě začít číst. Nejprve si musíte vybrat aplikaci a možná i knihu.

Chtěl jsem od Nova Air C hodně a za 450 dolarů si myslím, že je rozumné to očekávat. Amazon’s Kindles stojí zhruba polovinu toho, co požaduje Onyx, a dokonce můžete získat alternativní elektronickou čtečku s barevný displej od PocketBook za 234 $. Nebo, pokud jsou vaše priority méně o obrazovce E Ink a více o funkcích tabletu, můžete získat iPad Mini s 8,3palcovou obrazovkou za 499 USD nebo iPad základní úrovně s 10,2palcovou obrazovkou za 329 dolarů. Žádné z těchto zařízení nezaškrtne všechna políčka. Ale znovu, ani Nova Air C.

Fotografie Jon Porter / The Verge